Family Vietnam - juli/aug

Dagboek Vietnam

Geschreven door:
Sanne, Kristel, Jesper, Maaike, Niels, Gijs, Boudewijn, Max, Lotte, Annabel, Sarah, Noor en Alissa
Uitgewerkt door:
Alissa Tjee
Vrijdag 16 juli
Vanmorgen zijn we na een reis van ongeveer 18 uur aangekomen in Ho Chi Minh City. We werden opgewacht door Michelle, onze reisleidster van Djoser. Ook onze lokale gids uit Vietnam Tai Do was er. We mogen hem mister Tai Do noemen. En natuurlijk hebben we ook al onze reisgenoten leren kennen.
Na een bustocht van 1,5 uur kwamen we aan bij het hotel. Even een welkoms drankje, snel inchecken en voor de meeste van ons even een kort hazenslaapje of het hotel verkennen.
Om 15.30 ging onze eerste excursie van start. Eerst met de taxi naar het hoofd postkantoor van HCM-city. Een mooi oud gebouw waar nog steeds alle post wordt verwerkt voor de 7 miljoen inwoners van HCM-city. Na een half uurtje postzegels likken zijn we naar de overkant gegaan waar de plaatselijke Notre Dame is gebouwd. Hier hebben we foto’s gemaakt en daarna in de stromende regen naar de overdekte Ben Thanh markt gelopen. 11.000 m2 met manden, schoenen, koffiebonen, sieraden garnalen in alle soorten en maten, cashewnoten, rijst en nog veel meer maar bovenal de heerlijk in je neusgaten kruipende geur van vissaus. Maar ook het complete assortiment van Ralph Lauren, Adidas, Nike, Gucci, D & G, Chanel en natuurlijk Ray-Ban. En alles wat je maar na kunt maken was hier te vinden.

En toen was het etenstijd!

Een typisch Vietnamese maaltijd, waaronder ook onze zelfgemaakte loempia. Daarna voor € 2,00 weer met de taxi naar het hotel om snel onder dekens te kruipen. Het was een lange dag!

Zaterdag 17 juli
Na een heerlijke nacht eindelijk weer goed geslapen kunnen te hebben, stonden we om 8 uur bij het ontbijt. Met een volle buik stonden we om 9 uur klaar om in te stappen in de cyclo’s. Galant geholpen door Vietnamese mannetjes op leeftijd stapten we in de krakkemikkige fietsjes. Handig fietsend tussen het verkeer door bereikten we de eerste stop bij een kerk Jeanne d’Arc. Daarna weer verder nar een Chinese tempel. Hier heeft iedereen 3 stokjes wierook opgestoken. Hierna weer ingestapt op weg naar de volgende tempel. Ook hier veel wierook. Na wederom een stukje fietsen hebben we een Chinese markt bezocht. Als laatste bezienswaardigheid van de dag bezochten wij een Chinees mortuarium. Hier lagen verschillende doden in een kist opgebaard. De kisten waren versierd met vlaggen, bloemen en flikkerende lampjes.
Ook kon je naast de kist zien: papieren huizen, auto´s, overhemden, stropdassen en geld. Dat laatste was natuurlijk nep. Het laatste stukje op de fiets. Op weg naar een restaurant begon het keihard te regenen. Gelukkig waren er zeiltjes om ons nog een beetje droog te houden. De fietsers werden echter drijfnat.
Hierna was iedereen vrij om te lunchen en de dag verder zelf in te plannen.

Zondag 18 juli
Vandaag werden we om 8 uur kant-en-klaar verwacht beneden voor een tocht naar de Cu Chi Tunnels. Na anderhalf uur rijden waren we aangekomen. We kregen een rondleiding van onze enige echte Mister Tai Do. Langs video’s over de oorlog met de Amerikanen. Langs een boobytrap met lekkere spiesen erin. Mister Tai Do leidde ons naar een gaat waar de Vietnamezen inkropen. De groep voor ons hadden wat problemen met een meisje dat er niet meer uit kwam. Nog een verdere rondleiding volgde. We hoorden in de verte al schoten. Aantal kinderen hebben schoten gelost.
Daarna werden we naar de keuken gebracht waar je een soort van aardappels kon eten en “lekkere”thee kon drinken. Daarna weer in de bus terug.
Na lange busreis weer aangekomen. Iedereen kon weer zijn gang gaan en zijn eigen middag inplannen!

Maandag 19 juli
6,30 ging de wake-up-call. We gingen met de bus naar Can Tho!
Het was ongeveer 4 uur rijden. Eerst hadden we een koffiestop in een parkje na 20 minuten reden we weer verder, toen nog een half uurtje in de bus. Bij de volgende stop gingen we varen met een boot over de Mekong - rivier. Na de Mekong - rivier gingen we naar het eiland the coconut. Daar gingen we fruit proeven en thee drinken. Vervolgens liepen we naar een weggetje. Toen kwamen er karretjes met paardjes die brachten ons naar de slangen boerderij. Daar kreeg Max een slang omgehangen, maar die werd agressief. Toen wou niemand meer! Vanaf daar moesten we in een bootje stappen. Met ze vieren dan stond er iemand achterop die ging een soort van roeien. Toen stapten we weer in de grote boot en gingen we terug naar de bus.
Een uur verder gingen we allemaal lunchen aan een grote Tafel. Daarna nog 2,5 uur rijden naar Can Tho. ´s Avonds hebben we met ze allen gegeten. Sommige wilden slang. Ik wou ook slang, samen met Annabel. Ik vond ´t best lekker maar ik heb er wel friet bij besteld.
Het hotel heeft geen zwembad maar wel een jacuzzi. Dat hebben we ´s avonds ook gedaan met alle kinderen.
Om half 11 gingen we slapen.

Dinsdag 20 juli
We moesten om 5,45 opstaan en we waren in Can Tho. Snel wassen en eten. We gingen naar het slangen restaurant. Daar lagen de bootjes op ons te wachten. Je mocht er met 4 mensen in. Ik ging met Lotte, Angelique en Henk. Een Vietnamese bestuurde de boot. We schommelden heel erg heen weer over de hoge golven. Dat was heel leuk. We waren op weg naar de drijvende markt. Onderweg kon je zien hoe de mensen op een drijvende hut leefden. Of ze leefden op een boot. Ze verkochten fruit of drinken. En we gingen nog door een jungle nar een opaatje met heel veel fruit. Ze hadden in een stal 12 biggetjes en 4 grote varkens. Je kon uit een grote fles met een dooie slang en een dood vogeltje een raar mengsel drinken (dat heb ik niet gedaan).
We gingen weer de bootjes in en heel veel kinderen zwaaiden naar je. We kwamen weer aan met de boot in Can Tho. Nog even snel douchen en dan uitchecken en in de bus weer naar Saigon. Ik zat naast Lotte in de bus. We gingen op de DS en we gingen tekenen. We kwamen weer aan in Saigon. We kregen de sleutel van onze kamer en we brachten onze koffers naar boven. In de kamer was het lekker koel. We gingen met Noor, Lotte, Gijs, Jur en Jorien eten bij het restaurant GO2. Lotte en ik hebben een hemdje van GO2 gekocht. We liepen weer naar het hotel en gingen naar bed. Iedereen sliep maar ik schreef in het Djoser dagboek. Het omweerde heel hard.

Woensdag 21 juli
Een vermoeiende dag. We moesten kwart voor 6 op staan en half 7 vertrekken met de bus voor een lange rit naar Nha Trang. We reden eerst 2/2.5 uur voor onze eerste pauze. Om dan nog weer 2 uur te rijden voor een volgende pauze. We stopten nog een keer bij een drakenfruitplantage , en nog een keer om te tanken. (eventueel ook naar de wc!)
De laatste stop moesten we nog ongeveer 3 uur rijden. Aan het begin van de busreis sliep iedereen zo´n beetje en later was iedereen aan het lezen en film kijken. Ik zelf keek een paar films met Gijs. En ik heb zelfs de Glamour gelezen.
Toen we aankwamen in Nha Trang kwamen we langs een paar super resorts (waarom zaten wij daar niet hey!) en 5 sterren hotels.
Wanneer we bij ons hotel aangekomen was dat zeker geen tegenvaller hoor!
Later ging ik met mijn moeder op de kamer de koffers uitpakken en daarna met Gijs naar het zwembad.
Na een half uurtje badderen ging ik met mams, paps en mijn zusje uit eten. Samen met de familie Pröpper.
Ondanks de slopende busrit toch een leuke dag.
En nu ga ik slapen want morgen alweer om 7.30 opstaan.

X Jesper

Donderdag 22 juli.
Vanochtend weer eens vroeg opstaan. We gingen een boottocht maken, waarbij er de mogelijkheid was om te snokkelen. Dat werd dan ook volop gedaan. Er was mooi koraal te zien en als een tijdje stil lag kon je aparte vissen zien. Omdat het water erg zout was bleef je drijven. Sommige mensen werden zeeziek, Er werd ook veel gezwommen. Totdat er iemand had gepoept en er allemaal stukjes poep in het water dreven. Na het snorkelen gingen we even rondkijken in een vissersdorpje. Daar waren ook van bamboe gemaakte manden, handgemaakt met een soort lijm, als bootjes. Op de boot was ook drinken te krijgen. Na de boottocht ging iedereen apart lunchen. Vervolgens werd er op het strand gezeten of aan het zwembad. Persoonlijk gingen wij naar het zwembad, daar waren ook de families: Jonker, Bloem, van Emmerik, Van Geelen, Boom en Tjee. Dat was erg gezellig. Daarna uit eten en dan slapen.

Xx Gijs

Vrijdag 23 juli
Om 8 uur ging onze wekker af. We moesten ons snel aankleden en nog wat eten voor dat we met de bus weg gingen naar het modderbad
(sommige mensen van de groep gingen niet mee). Toen we daar aan kwamen was het heel druk, maar uiteindelijk viel het wel mee. Eerst gingen we douchen daarna het modderbad in en weer douchen. Toen we dat gedaan hadden gingen we in het heet water badje. Je kon er ook nog zwemmen in een groot zwembad. Uiteindelijk zijn weer terug gegaan naar het hotel.
Toen we daar waren kon je doen wat je wilde. Sommige mensen zijn met de kabelbaan naar een eiland geweest waar een pretpark was.
Ik ben zelf met mijn ouders naar een grote witte Boeddha geweest. Die was heel mooi van binnen.
Zaterdag 24 juli
Ja, echt waar, om 5 uur in de ochtend op, ontbijt pakketje mee en hup met de bus naar ’t vliegveld. Aangekomen in Da Nang met de bus naar Hoi Au beach resort waar vervolgens de kamers pas om 12 uur klaar zouden zijn, maar gelukkig er was een zwembad en de zee en het voor uitzicht van kleding laten maken. Oké het duurde een uur na bestelling, voordat de eerste broodjes kwamen en twee uur voor de laatste “aanval”van de laatste broodjes maar dan konden we ons klaar maken voor de kledingmaakster. Boudewijn en Gijs hebben zich heuse colberts laten aanmeten en Jesper shirts. Over de dames zullen we maar niet in detail treden, want hun bestellingen werden alleen maar meer, maar ’t resultaat mag er zijn. Ook de schoenmaker een deur verder deed goede zaken. Ongelofelijk, bijna alles klaar met 1 a 1,5 dag. Alleen Maaike had eerst was pech want haar uitgekozen leer bleek er niet te zijn, maar dat is later allemaal goed gekomen.
Zondag 25 juli
Fietsochtend, heet, bloedheet, en daar stonden 27 fietsen bij het resort met mandjes voorop. Uiteraard moesten voor een paar lange Nederlanders het een en ander aangepast worden, maar daar gingen we. De gids met brommer voorop. Eerst werd nog gevraagd of de kinderen wel konden fietsen, maar ja wij leren eerst fietsen en dan zwemmen, dus dat zat wel goed.
Onderweg hebben we gestopt bij een familie. Daar leerden we hoe ze op het platteland leven. Een simpel huisje met 2 kamers ( 1 huis/slaapkamer en 1 keuken). In de huiskamer stonden 2 grote houten bedden, één voor de mannen en één voor de vrouwen. Mannen en vrouwen slapen niet samen, je kunt je voorstellen wat onze vraag was! Na de geboorte van een kind ( hiermee is de vraag beantwoord!) slaapt de moeder met kind een paar maanden in de keuken.
Hierna zijn we verder opgefietst totdat de gids nog net niet ging gillen. Wat bleek, er stond een karbouw op de weg en zij durfde er niet langs. Onze stoere mannen deden hun best, maar uiteindelijk kwam er een Vietnamees op een brommertje die de karbouw het water in gedreven heeft. Hup, verder met de fietsen. We stopten nog even bij een kerkhof, met allerlei kleurige grafmonumenten. In Vietnam mag je ook je doden op eigen erf begraven. Vietnamezen geloven niet in de dood, maar een leven er naar dus maken zij hun grafmonumenten zo mooi mogelijk. Hierna zijn we gaan lunchen en is iedereen zijn eigen weg gegaan, een aantal zijn naar het hotel gegaan en een aantal is nog kleding gaan passen. Wij hebben ’s avonds in het light house gegeten. Een restaurant van Hans (een Nederlander) en zijn Vietnames vrouw. We hebben heel leuk met Hans gesproken die veel uitlegde over de Vietnamese cultuur, maar ook over de corruptie en intimidaties als je een eigen zaak hebt. Hier waren wij wel van onder de indruk. Hans is vroeger reisleider bij Djoser geweest.
Maandag 26 juli
Het heeft niet geregend, maar gegoten, niet alleen cats and dog maar ook elephants and lions.
Veel straten stonden onder water. Nu snap ik, zie Boudewijn, dat een land kan overstromen, hij had nog niet zoveel water naar beneden zien komen. Maar dit was voor de kinderen geen beletsel om te gaan zwemmen in de zee, met die prachtige hoge golven. Heerlijk, wat kun je je nog meer wensen dan zwemmen met warme regen.
Dinsdag 27 juli
Op met de bus naar Hue. O ja, wie heeft het handdoekenrekje meegenomen?
Ongelooflijk 2 uur voor sandwich ’s en 5 minuten om te constateren dat een van ons een flesje water uit de minibar heeft meegenomen en natuurlijk een handdoekenrekje en vergeet vooral de paraplu niet!
Carla Boudewijn Huub.
Woensdag 28 juli
Gisteren zijn we, nadat we aangekomen waren in Hue, nog naar de verboden Stad geweest.
Erg mooi, wat een groot paleis. Vanochtend zijn we met de bus naar de boot gereden.
Dat stukje hadden we best kunnen lopen. De boot had 2 drakenkoppen voorop. We hebben gevaren over de parfumrivier. Van parfum is niks te ruiken.
Aan boord kan je van alles kopen, zelfs pyjama’s in maat XL. We zijn naar de pagode geweest en het graf van de keizer. Aan het eind van de boottocht moesten we nog even een modderpad over om bij de bus te komen.
‘s Middag kon iedereen zijn gaan.’s Avonds zijn de meeste van ons gaan eten in een Frans/Vietnamees restaurant. Heerlijk!!
Donderdag 29 juli
’s Morgens vrij.
Rond het middaguur zijn we vertrokken naar de luchthaven van Hue.
Afscheid genomen van onze vrouwelijke gids.
Op het vliegveld moesten we een poos wachten en wat doe je dan weleens …… shoppen.
Rond 14.30 uur vertrokken naar Hanoi.
De bus en onze gids “mister Hom”stonden te wachten.
Hij begon meteen met een grap. In filevorming naar ons hotel Bro en Sis. Inchecken en kijken waar we kunnen eten.
Vrijdag 30 juni
Na het ontbijt zijn we begonnen met onze cyclotour.
Het verkeer in Hanoi is veel drukker dan in Saigon.
We zijn naar het graf van Ho-Chi-Minh geweest.
Daarna zijn we naar het huis van Ho Chi Minh geweest. We dachten dat het gratis was t/m 15 jaar, maar helaas sommigen moesten wel betalen en anderen niet.
Ho Chi Minh woonde vroeger in een paalwoning. Van daar zijn we naar een tempel gegaan en daarna naar Hanoi Hilton. Dat was een gevangenis. Er werden mensen gevangen en gemarteld. John MC Cane heeft daar gevangen gezeten.
’s Middags weer vrij, maar heel veel van onze groep kwamen we tegen op de markt.
Zaterdag 31 juli
Vandaag vertrokken we om 8.30 om naar May Chau te gaan. De rit duurde in totaal 5 uur. Met een 2 keer een tussenstop. Een keer voor een drink en plaspauze en een keer is in de bergen bij een stel kraampjes met bijna alleen maar maïs en een prachtig uitzicht. Na al die maïs dachten wij al te weten wat we die middag en avond zouden eten. Na een stel spookrijders te zijn tegen gekomen, kwamen we aan in May Chau. We hoopten op een lekker koele bergtemperatuur, maar helaas. Het was bloedheet. Na onze spullen te hebben neergelegd in onze paalwoningen hadden we wat tijd om wat sjaals, armbandjes en andere dingen te kopen. Toen kregen we de lunch voorgeschoteld, die een stuk lekkerder was dan verwacht. Toen om 4 gingen we een wandeling maken door het dorp. Het was bloedheet, maar wel heel mooi om allemaal te zien. Toen door de rijstvelden met zijn net iets te smalle weggetjes waardoor sommige zijn uitgegleden. Daarna het avondeten en de dansvoorstelling. De dansen waren erg leuk en halverwege viel de stroom uit. Toen hebben we met alle zaklampen de dansers bijgelicht. Toen nog gezellig met zijn alle onder de paalwoningen gezeten en daarna maar gaan proberen te slapen. Na een tijd werd het eindelijk stil, maar veel is er niet geslapen. Ik heb zelf niet geslapen, maar daardoor wel de zonsopgang in de bergen gezien en hoe het dorpje wakker werd.
Zondag 1 augustus
Langzaam maar zeker werd iedereen wakker en zag je steeds meer duffe gezichten de trap van de paalwoningen afkomen om te gaan douchen. Toen na een tijd iedereen weer wat was bijgekomen en was gedoucht, werd het ontbijt opgediend. Daarna spullen pakken en richting bus gaan, maar natuurlijk eerst de eigenaresse bedanken. Toen we eenmaal weer in de bus zaten was het stiller dan het ooit in de bus is geweest (Veel mensen lagen bij te slapen). Na een stille busreis kwamen we weer in Hanoi aan bij het Bro & Sis Hotel. Daarna had iedereen zelf de keuze wat ze gingen doen.
Sanne.
Maandag 2 augustus
De volgende ochtend vertrokken we met de bus naar het laatste hotel. Het Holiday Vila resort. Het was ongeveer 3 uur rijden. Daar kwamen we zo rond lunch tijd aan en iedereen had de rest van de middag vrij.
Vele namen een duik in het zwembad of in de zee, die dicht bij het zwembad was.
Ook waren er deze dagen de Miss Vietnam verkiezingen. Iedereen die wou kon met ze op de foto. Zelfs onze vaders moesten poseren.
Dinsdag 3 augustus
Nadat we allemaal weer rond 7.15 een wake-up-call hadden gehad en snel klaar maakten voor de laatste dagexcursie stond de gehele groep rond 8.00 klaar voor vertrek. Eerst even met de bus na de haven waar voor ons een boot klaar lag. Met de boot moesten we twee uur varen om uiteindelijk bij een grot uit te komen. In deze supermooie grot hebben we ongeveer een drie kwartier gewandeld. Mister Hom vertelde van alles. In de tussentijd was de boot naar de uitgang van de grot gevaren en had onderweg op zee de verse vis voor de lunch gekocht. Toen wij weer aan boord kwamen hebben we eerst een klein stukje gevaren om vervolgens bij een strandje aan te leggen. Hier had je de gelegenheid om even te zwemmen. Na het zwemfestijn werden we weer aan boord verwacht, waar ze voor ons een heerlijke lunch hadden voorbereid. Met verse garnalen, inktvis, krab en nog vele andere lekker dingen. Onder het eten voer de boot weer richting de haven waarvan we waren vertrokken. We waren rond half 4 thuis. Vele hebben toen lekker gezwommen in het zwembad. ’s Avonds zijn we met de hele groep gaan eten.
De volgende dag hadden we een vrije dag.
Woensdag 4 augustus
De meeste mensen van de groep zaten die dag bij het zwembad of in de zee en hebben die dag lekker uitgerust. Aan het einde van de dag hebben veel kinderen nog even een tochtje gemaakt op de jetski of een tochtje door de lucht. Ja, ja, parasailing. Rond half 6 ’s avonds kwam de groep bij het zwembad bij elkaar om daar een kleine voorstelling aan Michelle te geven. De ouders hadden een klein toneelstukje, wat ging over schoonzwemmen (dit had Michelle jaarlang gedaan) Daarna hebben we twee liedjes gezongen. Ook alle kinderen hadden nog een optreden in het zwembad. Na alle optredens zijn we allemaal gaan douchen om ons klaar te maken voor ons laatste keer uit eten met de hele groep.
Michelle had een restaurant uitgekozen, waarvan de eigenaar drie jaar in Berlijn had gewoond. We hebben daar ontzettend lekker gegeten en toe was het einde van de vakantie in zicht.Donderdag 5 augustus
Om 8.15 zaten we klaar om met de bus naar het vliegveld te gaan. Rond half 12 kwamen we daar aan. Waar we rond half 2 onze vlucht naar Singapore vertrok. Deze vlucht duurde ongeveer zo´n 3 uur. Op Singapore moesten we 6 uur wachten. Ik en mijn ouders hebben heel veel winkels bekeken en ook zijn we nog even in de vlindertuin die op de luchthaven was in geweest. Het was een erg mooie vlindertuin. Toen het volgende vliegtuig in, want we moesten van Singapore nog maar Amsterdam. Deze vlucht duurde 12 uur. Ik heb in het begin lekker film zitten kijken en daarna heerlijk geslapen. Op vrijdag 6 augustus om 6.10 (Nederlandse tijd) landden we. Na afscheid genomen te hebben van de groep was deze vakantie weer voorbij.